Vaše děti pod vlivem reklamy na nezdravé jídlo. Mluvíte o tom s nimi?

Vaše děti pod vlivem reklamy na nezdravé jídlo. Mluvíte o tom s nimi?

Ve světě se nezdravému jídlu říká „junk food“. „Junk“ přitom můžete směle přeložit jako „odpad, odpadky“. Což už samo o sobě napovídá, že se takové jídlo nemůže pochlubit ničím přínosným. Jenomže, pro děti je pořád dostupné a vinou reklamy také nesmírně lákavé. Protože reklama cílí na veselé barvy, obrázky
a něžně žvatlavé hlásky, po nichž se otočí každé dítě. Neříká nic o zdravotních důsledcích. O těch bychom měli mluvit my, rodiče. Ale neděláme to. Protože:
jak ukázal průzkum British Heart Foundation, ze kterého vychází i Jamie Oliver: dětem „poblázněným“ reklamou ty přikrášlované nezdravé potraviny prostě kupujeme. Až v 70 % rodičů kývne na prosby o bonbony, chipsy, fast food,
slazené limonády nebo jiné prázdné kalorie. PROČ?!
 Znám to stejně jako to znáte vy. „Jéé, mami, a koupíš mi tohle někdy?“ ozve se pravidelně, když nestihnu přepnout reklamu, kde si právě děti pochutnávají na něčem barevném a vypadají jako nejšťastnější na celé planetě. Je jedno, jestli je
to čokoláda, bonbony, lákavé fastfood menu nebo jiné prázdné kalorie. Odpovídám jediné: „Ne!“ A pak se v klidu pouštím do vysvětlování. Mluvím o tom, proč vůbec existuje reklama, že reklama kecá a dělá věci hezčí a že nás někdy chce donutit koupit si i to, co by nám neprospělo. Vysvětlím i to, proč konkrétní barevná „mňamka“ prostě dobrá není.

Opakování, matka moudrosti
Vůbec mi nevadí, že to své čtyřapůlleté dceři musím vysvětlovat zas a znovu. Naopak, protože pak se v obchodě prostě vyhnu jakékoliv scéně, v níž by se snažila vydupat si barevnou limonádu nebo cokoliv jiného. Ochutnala ji? Ano.
Měla po ní žízeň. Zná ultra sladké bonbony? Ano. Mnohem raději má ovšem
lízátka z hroznového cukru. Je na to zkrátka zvyklá odmala. A jestli si někdy zaexperimentuje s něčím šílenějším, bude už dostatečně teoreticky vybavená,
aby si takové ochutnávání obhájila sama před sebou.  Rodiče bez omluvenky
Mnohem horší se mi zdá shánění omluvenky pro nás, rodiče, když podlehneme spolu s dětmi reklamě nebo se jimi necháme přemluvit jen proto, aby byl klid
a vyhnuli jsme se scénám v obchodech. Chceš lentilky? Tumáš. Přinesl sis balíček chipsů? No, protentokrát (a příště zase jen pro tentokrát). Je to zamotané kolečko, z něhož opravdu jako první musíme vystoupit my, dospěláci. A začít s dětmi mluvit. Znovu o tom, co je zdravé a nezdravé. A pak také o vlivu reklamy.

Česká krutá realita
Abych nemluvila jen o Jamiem a Anglii, narazila jsem na zajímavý průzkum,
který pro českou Radu pro rozhlasové a televizní vysílání dělala společnost MillwardBrown na téma Efekt reklamy na nezdravé potraviny. Bylo tam mnoho zajímavých faktů. Třeba ten, že za reklamy na junk food se u nás vydá ročně přes
3 MILIARDY korun. Z toho drtivou většinu „sypou“ vyrobci takových potravin do reklamy televizní, protože mají záruku, že vizuálně upoutají děti i vás. Když si
k tomu připočtete fakt, že vy u TV prosedíte denně pár hodin a 62 % dětí ve věku nad tři roky u ní stráví denně více než hodinu, je jasné, že těch reklam na junk food do sebe celá rodina nasajete opravdu šílené množství (a pak vysypete ohromné peníze za chipsy, sušenky, bonbony, černé limonády a spol.). Snaha dobrá, ale zatím marnáAno, všichni se snažíme jíst zdravě. To koneckonců přiznává i výše zmíněný průzkum pro Radu pro rozhlasové a televizní vysílání. Na 68 % dotázaných rodičů potvrdilo neustálé, ovšem spíše chaotické snahy o zdravější jídelníček, a jenom
25 % si bylo jistých tím, že opravdu a vytrvale jedí zdravě. Také pouhých 20 % dospělých odpovědělo, že se reklamou nenechávají ovlivnit. A to je pořád málo. Reklama je především byznys. A je barevná, rytmická, líbivá, zvukomalebná
a idylická jen proto, aby z vás vytáhla další peníze na cokoliv. Vy jste jí jedno.
Vaše děti také. Proto je potřeba podívat se minimálně na tu, co láká na nezdravé potraviny. s otevřenýma očima. Nejde jen o ušetřené peníze. Jde o vaše zdraví.

Co si o tom myslíte?

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *