Hana Šindlerová: Naše „Marmelády s příběhem“ chutnají i v Austrálii a Číně

Hana Šindlerová: Naše „Marmelády s příběhem“ chutnají i v Austrálii a Číně

Když před pár lety přišla Hana Šindlerová z Německa, byla sama se dvěma dětmi a vlastně tak úplně nevěděla, co bude dělat. Vystudovala zahraniční obchod, ale tím směrem jít nechtěla. Aby náročnou situaci ustála, začala mimo jiné relaxovat
u vaření marmelád, které už od dětství připravovala s babičkou a dědou. A pak jí někdo řekl, že jsou to tak dobré marmelády, že by je měla začít prodávat. Obešla české obchody, zjistila, že jejich nabídka je v tomto směru opravdu tristní.
A protože pozitivní ohlasy na její sladké marmelády přibývaly, otevřela nakonec úplně sama vůbec první marmeládovnu v Praze a rozjela se také na první farmářské trhy, kde své produkty začala nabízet. Dnes ji obklopuje velký tým spolehlivých lidí, podporuje báječný partner Marek a v jejím obchůdku ve Veletržní ulici na Praze 7, na farmářských trzích i spoustě dalších míst si můžete vybrat
už z neuvěřitelných 99 druhů marmelád a bezpočtu dalších delikates, jako jsou nakládané sýry nebo nakládaná zelenina. Jak zvládá podnikat se dvěma dětmi, kloubit práci s rodinou a co na své práci miluje nejvíc?
 Když to vezmu, jste typický příklad ženy, která v těžké životní situaci zjistila, že to, co dělá z nouze nebo pro relax, může přeměnit na úspěšné podnikání. Ovšem… jak těžké bylo uvařit a nabídnout veřejnosti úplně první várku marmelád?
Uvařit první marmeládu probém nebyl???? Vyrůstala jsem v rodině, kde babička
s dědou neustále zavařovali a konzervovali, celý můj život byl spojený s láskou
k jídlu a vaření. Horší bylo postavit se na farmářském trhu sama za sebe a začít je prodávat. Měla jsem trému jako při maturitě, ale první zákazník a následně první zpětné vazby moji nejistotu prolomily. Pokud prodáváte to, co sami vyrábíte, za čím stojí vaše jméno a o čem jste skálopevně přesvědčení, že je kvalitní produkt,
je to přidaná hodnota a velká pomoc.

 
Má pro vás teď, když je to už víc než úspěšná značka, vaření marmelád nádech primárního relaxu?Možná bych to nenazvala “relax”, ale svoji práci stále miluji. Nevadí mi vstávat
ve 4 hodiny ráno, nevadí mi osmnáctihodinová pracovní doba, dřina, bolavé ruce, nohy. A to je známka toho, že je mi práce opravdu koníčkem. Ráda stále zkouším nové recepty, pokud vaříme novou recepturu nebo speciálky na zakázku, pak je to možná skutečně i ten opravdový relax.

 
Moje dcera díky vám před asi dvěma roky vzala na milost marmelády jako takové. Do té doby je nesnášela, odmítala od babiček i ode mě, kupované ani nemluvě… Ale otevřeli jsme Jahodu s vanilkou, a bylo. Já vůbec poprvé v životě ochutnala jahodovou, a byla stejně tak v šoku. Ani domácí od babiček jí nemohly konkurovat. Jak často stává, že vám zákazníci vyprávějí podobné příběhy?
Je krásné číst a poslouchat podobné příběhy, to zahřeje na duši. A je jich spousta. Děti mi vypráví, jaké džemy mají jejich spolužáci ve svačinách, které snídají,
kdo kterou si nejvíce zamiloval. Po profesní stránce si velice vážím spolupráce
s panem Miroslavem Kubcem, což je prezident Asociace českých kuchařů
a cukrářů. Je to profesionál s ohromným lidským přístupem. Kdykoli potřebuji, poradí, pomůže, degustuje se mnou nebo pomáhá s párováním džem-sýr, kterému se také věnuji. Jednou jsem ho požádala o senzorické posouzení džemu
z černého rybízu. Černý rybíz je dost problematický, většinou ho lidé milují, nebo nenávidí. Pan Kubec patřil k té druhé skupině, moc se mu do toho nechtělo, ale
po ochutnání našeho džemu ho nakonec začal snídat 🙂 Často čtu e-maily od převáženě zákaznic, že naše džemy jsou prostě lepší, než jejich domácí a děti
a vnoučata chtějí raději ty naše. A vlastně nemusím chodit pro další příklady ani nijak daleko – vždy jsem tvrdila, že nejlepší džemy jsou ty od babičky, ale děti
u mojí maminky chtějí snídat už jen ty “naše”.
 Máte třeba tušení, které jsou vůbec nejoblíbenější? Já nedám dopustit na borůvky s čokoládou, mé dítě zůstává u jahodové nebo jahod s malinami…
Jak vždy tvrdím – “tisíc lidí, tisíc chutí”, ale je pravda, že malé děti preferují klasiky a sladké chutě. Rozhodně vede jahoda a hruška. K odvážnějším kombinacím se musíte projíst.  Samozřejmě jsou děti ovlivněny i prostředím, ve kterém vyrůstají, tím, jaké ovoce a potraviny obecně jim jsou servírovány. Já sama preferuji kyselé chutě, mé nejoblíbenější jsou malina-rebarbora, angrešt a černý rybíz. Syn moje chutě rychle převzal a jde mých šlépějích. Dcera, která je mladší, se stále drží jahody a hrušky, ale už preferuje kombinace, jako je hruška s karamelem nebo jahoda s kokosem.
 
Když jsme u dětí: vaše marmelády jsou počítám natolik autentické a čisté, že je mohou i ty nejmenší děti?
Ano, při výrobě absolutně eliminujeme jakákoli syntetická aditiva, barviva či konzervanty. Vysoký podíl ovoce, snížený obsah cukru a čerstvě vylisovaná citronová šťáva – to je náš džem. Pokud si to druh ovoce žádá, přidáváme citrusový pektin (v bio kvalitě, halal a košer). To je z toho důvodu, abychom snížili dobu vaření a zachovali v ovoci cenné látky, vitamíny a antioxidanty. Následně jen šetrně sterilujeme. S ohledem na věk dítěte a alergeny bych se nebála právě náš džem použít jako ten první, který malé děti ochutnají.
 
Vím, že vaše děti jsou do značné míry součástí značky. Ale jak vnímají vaše podnikání? Chtějí vědět, co a jak? Nebo už to období, kdy je zajímalo, co „máma vaří“, mají za sebou?Slovo “marmeláda” je u nás v rodině nejčastěji skloňované 🙂 Ať už u nás dospělých, nebo dětí. Máme za sebou nicméně těžké období, kdy děti na marmelády žárlily – marmeláda znamenalo synonymum pro to, že máma zase nebude doma, ale v práci. Začátky byly opravdu hodně těžké. Postupně se nám podařilo vybudovat skvěle fungující rodinný podnik, v naší Marmeládovně máme úžasný “babinec”. Na všechny holky se mohu spolehnout, a i díky nim se vracím odpoledne domu a mohu trávit čas s dětmi. Děti proto začaly vnímat džemy a naši práci velmi pozitivně. Dcera mi chodí ráda pomáhat, doma samozřejmě testujeme nové chutě, děti samy vymýšlejí nové a nové kombinace a vidím, že cítí hrdost, když jdou v obchodě okolo regálů naplněných našimi produkty. Jaká byla nejodvážnější kombinace, do které jste se pustila a která se ujala?
Kombinací jí opravdu hodně. Můj partner nedávno spočítal, že přesně 99. Jsem moc ráda, že většina odvážných kombinací si našla své zákazníky. To je známka toho, že Češi nejsou konzervativní. Velký úspěch má například džem angreštový se zeleným čajem Matcha, který dodáváme dokonce do hotelu Four Seasons. Před lety si ho tam oblíbil michelinský šéfkuchař Luca de Astis. Velice zajímavou kombinací je také hruškový džem se šafránem a růžovým pepřem, který skvěle vynikne v kombinaci se sýrem. Unikátní je džem banánový s růžovým grepem
a bílým rumem a spousta dalších.

 
Mícháte ovoce s kořením, s jiným ovocem, s alkoholem, čokoládou… Asi je zbytečné ptát se, jestli vás to baví, z těch kombinací, které nabízíte, jednak čiší obrovská vášeň a určitě také velké nadání, které pro kombinování máte…
Miluji vymýšlet netradiční kombinace, které nikde jinde nenajdete. Není to jednoduché, musíte vyvážit poměry, chutě, barvu. Je to dlouhá cesta, na jejímž konci musí být famózní chuťový zážitek. Často se probudím s novým nápadem,
s nadšením se vrhám do vaření a výsledek není to “pravé ořechové” nebo zklame barva. Ale nikdy to nevzdávám a zkouším dál. Při cestování, které miluji, si uchovávám vůně a chutě a při vaření nových džemů čerpám ze vzpomínek
a nechám se ovlivnit exotickou kuchyní. Důležité je se nebát 🙂 I když samozřejmě, bez klasiky to nejde. Miluji výborné čerstvé pečivo, domácí chleba nebo bílý jogurt, a k tomu meruňkovou, jahodovu, malinovou… Vidíte, už se mi zase sbíhají sliny 🙂
 Umím si představit, že máte know-how, které prostě nedáte, na druhou stranu, míchat a vařit hektolitry marmelád určitě nemůžete sama a tým kolem vás se rozrůstá…Sama nevařím, i když ve firmě mám stále několik pozic – od skladnice, uklízečku, kuchařku a manažerku. Vaří nás více, a protože nás všechny vaření a marmelády moc baví, nebráním se vyzkoušet ani nápady a recepty mých kolegyň nebo tipy
od zákazníků.

 
Co mám možnost sledovat, expandujete. Jste dostupní v dobrých online obchodech, v hipsterských kavárnách, luxusních hotelech, na společenských akcích, farmářských trzích i vlastní kamenné prodejně spojené s výrobnou. Vejdete se tam ještě vůbec? Nebo se blíží čas nějaké zásadní expanze?
Máte pravdu, naše džemy jsou vidět na hodně místech, s úsměvem vzpomínám
na dobu, kdy jsem vařila doma  v kuchyni, v dětském pokoji byl sklad a v obýváku expediční oddělení. V tuto chvíli jsme marmeládovnu rozšířili o další prostor
a další expanzi se vůbec nebráníme. Zájem ze zahraničí je čím dál tím větší,
v současné době realizujeme několik zakázek do sousedního Německa, ale
brzy odjedou naše produkty i za krajany do Austrálie. A možná budu popisovat skleničky i čínsky 🙂
 

Co si o tom myslíte?

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *