Když je ten Den otců, rozhodly jsme se s Janou představit vám hned dva zajímavé táty s ještě zajímavějším koníčkem. Upřímně: naši muži se většinou zamilují do něčeho, co smrdí naftou nebo zavání moderními technologiemi. Kuba Hnidák (ten vpravo) a Honza Páv se ovšem zamilovali do nanuků. Do těch báječných, ručně dělaných, ovocem a poctivými surovinami vonících nanuků, které od letošního léta vyrábí pod vlastní značkou Lunar. Jsou geniální pro děti. Jsou báječné i pro nás dospěláky. A mě kolem nich zajímala spousta věcí. Třeba jak se taková nanuková značka rodí? Proč zrovna nanuky, a hlavně: kde si ty báječné, nešizené
a naprosto přírodní chladivé dobroty můžete koupit? Protože bez ochutnání ani nemáte zdání, jak snadno vás takový „lunární nanuk“ může katapultovat do království nebesky dobrých věcí (které jen velmi těsně sousedí s Vesmírem)! KUBO, proč zrovna nanuky? Nabízí se, že za to možná mohou tak trochu vaše děti? Protože ono koupit dobrý nanuk, potažmo zmrzlinu, která za něco stojí, je poměrně dřina, a přiznám se, že nanuky (byť rozhodně ne tak vymakané) dělám celé léto raději také doma…
Je pravda, že ten první impulz vzešel skutečně od naší dcery Sáry, která zmrzlinu objevila těsně před svým druhým rokem. Za rohem máme totiž zmrzlinárnu
a byli jsme tam to léto pečení vaření. Nás ovšem už moc nebavilo stát tam obden frontu a taky… no, co si budeme povídat, začalo to lézt i trochu do peněz. Tak jsme zkusili domácí nanuky a začali experimentovat. Vaše žena, kterou asi všichni budou
znát jako autorku fenomenálních Lelí´s Cupcakes, vám nějak pomáhala, nebo
jste si technologii i receptury domácí výroby nanuků „osahával“ spíš
na vlastní pěst? V jednu chvíli to vypadalo, že doma vedeme válku o to, kdo udělá lepší nanuk. Já jel víc v ovoci a sorbetech, Lelí spíš v jogurtech a netradičních příchutích – vyhrála ovšem Sára, protože dělat zmrzlinového porotce byl splněný sen. A co byla největší překážka? Já třeba vždycky bojuju nejvíc s tím, abych nevyrobila nanuky plné ledových krystalků…Což chuť, ta by nám šla, ale mě ty zmiňované krystalky nedaly spát. Zmrzliny
byly dobré, ale byly prostě moc zmrzlé, tvrdé a plné těch zpropadených krystalků. A tenkrát jsem se začal zajímat o výrobu a domluvil si první schůzku
s technologem. Na Lelíině blogu jsem si přečetla, že prý jste dokonce na Pinterestu zřídil celou nanukovou nástěnku a jen zkoušel a fotil nové a nové, krásné nanuky… je to pravda? A funguje ta nástěnka dál, abychom mohli čerpat v létě inspiraci?:-)To je pravda, s nadsázkou říkáme, že podnikatelský záměr vznikl právě v době, kdy mi Lelí ukázala Pinterest a já začal “pinovat” nanuky z celého světa. Mám je
u sebe na osobním profilu, ale je to fakt spíš pro inspiraci. Pořád hledáme nové
a nové, ale už nejen online. Letos na jaře jsme si udělali malou nanukovou tour po Evropě. Inspirace je boží, ale my jsme se nakonec rozhodli jít cestou klasických oblíbených příchutí a udělat je opravdu poctivě a překvapit něčím navíc, třeba vzhledem. Je pravda, že vaše nanuky jsou nezapomenutelné nejen pro skvěle vychytanou chuť, ale také tvary. Čokoládový vypadá jako tabulka čokolády, tvarohové frozen jogurty baví v podobě palmy, tukana, ananasu nebo melounu. Koho napadlo, že nanuky musí bavit prostě na první pohled?
Ani nevím, čí to byl nápad, to prostě tak vyplynulo, bylo nám to všem naprosto jasné. Chtěli jsme se odlišit, naplnit marketingovou poučku o tom, že je potřeba dělat to po svém. A v době, kdy si jídlo první vyfotíme na Instagram, než ho vůbec ochutnáme, to nešlo jinak. Pamatujete si, kterou příchuť, který Lunar nanukový počin, jste jako první sám pro sebe vnímal za prodeje schopný kousek? A který si nejvíc oblíbily vaše děti, Sára s Kubíkem?My jsme mangová rodina, takže to bylo jednoduchý a myslím, že zrovna tuhle příchuť jsme opravdu dotáhli k dokonalosti. HONZO, vy jste se ke Kubovu nápadu přidal o trochu později. Čím si vás získal? Jako zakladatel společnosti Lovebrand, která značkám pomáhá stát se dobrými značkami, byste určitě nešel do projektu jen tak, z čisté sympatie… co rozhodlo
o tom, že nanuky Lunar budou mít hned dva „táty“?
S Koubou se už pár let známe, takže vím, jaký má přístup k podnikání.
V tomhle jsme podobní – myslím, že děláme věci s láskou a tak, aby nás bavily.
V Lovebrandu jsem se potkal s mnoha firmami, které díky své poctivé práci mění své okolí k lepšímu. A takovou příležitost jsem viděl a stále vidím i u nanuků. Trvalo prý rok, než jste s nimi šli poprvé „na trh“. Co tomu všechno předcházelo?Dlouho jsme řešili, pro koho mají vlastně naše nanuky být. Samozřejmě jsme u toho počítali náklady a řešili, kde všude nechceme dělat kompromisy. V Čechách je pořád bohužel většina lidí, kteří si namísto kvalitní zmrzliny vyberou spíše množství nebo nižší cenu. Takže jsme se hodně bavili s lidmi, uspořádali si diskuzi o zmrzlinách
a snažili se pochopit, co je pro různé lidi důležité.
Řešili jsme také hodně marketingových otázek – od cenotvorby, přes název až po to, jak bude naše značka vypadat. Hodně z těch věcí ještě není vidět, ale baví mě sledovat, jak se to dostává mezi lidi, a získáváme první nadšené reakce. Mám dojem, že jdeme správným směrem.No, a hodně času nám zabralo také nastavení výroby. I když jsme v tomhle ohledu nováčci, neponecháváme nic náhodě. Všechno vyrábíme ručně, a proto si dost musíme hlídat celý výrobní proces. Všechno na sebe musí navazovat. Máte ve firmě nějak rozdělené role, nebo na 100 % řešíte všechno společně?
Role rozdělené máme. Ale realita někdy vypadá jinak, než jsme si původně naplánovali. A je to správně ‒ musíme být zastupitelní a znát detailně každý kousek našeho podnikání. A stalo se třeba, že už jste se na něčem neshodli?Na začátku podnikání máte vždy málo času, nedostatek informací, někdy se něco nepovede ‒ podnikání prostě není pro každého. Na vážnější neshody jsme ale nenarazili, přestože máme někdy odlišné názory. Důležité je, že máme stejný cíl. Umím si představit, že u takové výroby nanuků rozhoduje i to, že každý budete mít jiné chutě???? Na kom je pravidelně testujete?Já to mám s nanuky jednoduché. Buď mi chutnají, nebo ne. Snažím se zachovat si odstup a vžívat se do role lidí, kteří se budou rozhodovat o tom, který nanuk si koupí. Chuť každého z nanuků by tedy měla být vždy odlišná, aby to neměli příliš složité. Ale samozřejmě příchutě i testujeme. Začali jsme u rodiny a přátel, teď se o chutích hodně bavíme se zákazníky. Zajímá nás, jak jim chutnají. Snažíme se zjišťovat, co bychom měli zlepšit. Kolik příchutí aktuálně nabízíte, která se zatím osvědčila jako nejoblíbenější?
Nyní máme devět různých nanuků,
které jsou buď na smetanovém, nebo jogurtovém základu, a pak sorbety.
Asi se nedá říct, co táhne nejvíc.
Mezi tradiční české příchuti se dostává mango, slaný karamel. Hodně záleží,
kde se nanuky prodávají. Když je teplo, letí ty ovocné. Ke kávě zase smetanové.
A co na Lunar nanuky říká také vaše dcera?
Ta je stejně nevyzpytatelná jako počasí. Jednou ji zaujme příchuť manga, pak zase tvar jogurtojahodových srdcí. Nepohrdne ani čokoládou. Baví mě,
když ostatním dětem na pískovišti pyšně vypráví, že její tatínek vyrábí nanuky.
Abychom se my ostatní mohli chlubit, že jsme vaše nanuky už ochutnali, prozraďte, kde je vlastně seženeme? Vím, že v létě na gastroakcích, ale máte třeba v hlavě plán, že by jednou bylo něco takového k sehnání i v běžném obchodě? Nebo jiný, zábavnější plán, který by vaše nanuky dostal k většímu množství lidí?
Do výroby nanuků jdeme od začátku s tím, že jedno nebo dvě prodejní místa
nic nezmění. A my bychom rádi, aby lidi měli možnost vybrat si náš nanuk jako alternativu k velkým výrobcům. Chceme, aby byly naše nanuky co nejdostupnější, abyste nemusela třeba ani jít ven z domu. Takže kromě akcí, kterých nás teď čeká několik, prodáváme ve Famagustě na Karlově náměstí a začínáme jednat
s dalšími prodejci. Je to ale běh na dlouhou trať. Děkuju, mimochodem… jsou opravdu vesmírně krásné a nebesky dobré!!! Stačí se podívat na lovelunar.com!