Jsou přátelství, která vám jen tak proplují životem, ale jsou ta, která vám život definitivně změní. A přesně takové je přátelství, které na vysoké škole spojilo Martina Wallnera a Tomáše Hubera. Tihle dva se totiž už před 8 lety, ještě na té vysoké škole, rozhodli, že založí Mixit.cz, firmu, která tu do té doby nebyla: firmu, která umožní zákazníkům namíchat si do fantasticky vypadajících tubusů vlastní směsi müsli, ořechů nebo sušeného ovoce. A zasáhli jako lavina celou republiku
(a pak také Slovensko, Polsko, nebo dokonce Kanadu!). Milují je pochopitelně vyznavači zdravého životního stylu, ale také děti, veggie, raw maniaci, sportovci, mámy i tátové… Produktů přibývá (mají už i kaše, sušenky nebo vlastní čokolády!) a od letošního roku si vše můžete koupit dokonce v Mixit kamenných prodejnách.
A protože Mixit.cz milujeme i my a moje „webová polovička“, Jana Vašáková, jim dokonce pomáhala některé směsi namíchat… (a protože milujeme i všechny inspirativní tatínky!) položila jsem jim pár otázek: Jak se dva kluci na vysoké dostanou k müsli a jinému suchému zobání? Dlouho se takové věci spojovaly spíš s holkama na dietě než klukama na vysoké???? Odkud přišel ten prvotní nápad?Tomáš: Už na škole jsme tak nějak cítili, že by nám společné podnikání mohlo „šlapat“. Jednoho dne jsme narazili na podobně fungující koncept v zahraničí,
a slovo dalo slovo. Rok jsme pak vymýšleli jak název, tak i koncept vlastního míchání müsli, přizpůsobený českému trhu. Müsli nám chutnalo, i když jsme nebyli pravidelní jedlíci. A možná díky tomu jsme zachutnali i těm, kteří dosud stejně jako my byli spíše pasivními vyznavači zdravého křupání. Jak vznikl název? Předpokládali jste už tehdy, že se dostanete za hranice
a vybírali podle toho?Martin: Celý rok, kdy
jsme vyvíjeli web,
jsme počítali s jiným
názvem, českým
slovesem s diakritikou.
Cítili jsme ale, že to není
ono, až jsme den před objednáním první várky tubusů s kamarádem došli k Mixit. A to bylo ono! Neomezujeme se na žádný trh, je to úderné a aplikovatelné na celou řadu produktů. Česká i slovenská doména byla volná , takže jsme zajásali. Už po třech měsících jste měli prvního zaměstnance… to musel být hodně dobrý start. Pamatujete si, s čím jste tehdy vůbec začínali? A kde jste se „chytili“ nejdřív?Tomáš: Výhodou byl start v malé garsonce na Vinohradech předělané vlastnoručně na provozovnu a výrobnu. Odtud jsme mohli i pohodlně vydávat osobní odběry, což byl „nákop“ prvních týdnů a měsíců. Startovali jsme pouze s müsli, se zhruba 60 pečlivě vybranými ingrediencemi a třemi hotovými mixy. Byly ty to krásné začátky. (usmívá se!) Tehdy jste neměli konkurenci, přesto… bylo něco, z čeho jste měli strach? Měli jste třeba nějaké zkušenosti s podnikáním?Martin: Ještě před spuštěním jsme se báli právě toho, že by přišel někdo šikovný s něčím podobným ještě před námi. Že si nestihneme udělat náskok. To se ale povedlo perfektně. Zkušenosti s podnikáním měl krátce Tomáš, jinak jsme nicméně třeba marketing začínali na koleni formou pokus-omyl. (směje se) Rok po založení firmy jste udělali další pro mě zásadní věc. V roce 2011 jste spolu
s mou kolegyní Janou Vašákovou podpořili projekt Snídaně do školek. Tehdy výzkumy ukázaly, že třetina předškolních dětí před odchodem z domova nesnídá, což je samozřejmě problém. Co to tehdy všechno obnášelo? Tomáš: Byla to skvělá zkušenost. Všechno začalo ochutnávkou našich surovin dětmi ve školce. Podle jejich volby a s ohledem na nutriční hodnoty jsme vymüsleli hotový mix müsli pojmenovaný odlehčeně „Testováno na dětech“. V rámci projektu jsme se později obrátili s Janou na školky a domluvili s některými ředitelkami spolupráci. Ta spočívala samozřejmě i v tom, že si děti pochutnávaly nejen ke snídani, ale i ke svačině místo rohlíku na křupavém čerstvém a zdravém müsli.
Děti vaše produkty bezmezně milují, to mám ověřené i já sama.
U nás doma nejvíc frčí asi mrazem sušené ovoce, moje dcera ho zbožňuje na svačinku do školky i na cestu do auta. Co dalšího si děti oblíbily nejvíc? Máte tušení?Martin: Je to právě to křupavé ovoce, kterému neodolají snad žádná dětská ústa. Dále máme velmi dobrý ohlas i na tyčinky Mixitky, které jsme pro ty nejmenší začali vyrábět i ve velikosti Mini… Oba jste dneska tátové: co milují vaše děti, když z Mixit.cz vybírají? A nakolik se vůbec inspirujete chutěmi své rodiny?Tomáš: Doma to máme jednoduché.. vždy něco náhodně přineseme, a to se s chutí sní. (usmívá se) Müsli s jogurtem na celé dětské stoličce už je dnes pravidelný úkaz. Dnes je takřka nezbytnou podmínkou podnikání ekologické uvažování, zvlášť
u věcí, které se točí kolem zdravého životního stylu. Vy jste před dvěma roky striktně odmítli přidávat do směsí cokoliv zasažené palmovým olejem. Jaký to mělo ohlas?Martin: Zájem i ohlas byl skvělý. Mám radost z celého týmu Mixit, že jsme mohli reagovat takřka jako první výrobce v oboru. Nyní se soustředíme na co možná největší omezení obalového odpadu. Většina našeho obalového materiálu je proto recyklovaný a recyklovatelný papír. Máte také stále nový sortiment. Překvapily mě vaše skvělé čokolády.
A vlastně i novinka na letošní léto, kterou jsou Mixit šejkry
a směsi, které si člověk může namixovat skoro za pochodu a třeba v koloně v autě dát
i ve spěchu kvalitní snídani… Co chystáte dál? Tomáš: Mixit Drinky nám dělají od uvedení velkou radost. Dali jsme si s jejich vývojem hodně načas, ale ochutnat asi 200 vzorků od každého až k tomu finálnímu dokonalému bylo příjemnou součástí naší práce. (usmívá se) Brzy přijdeme s další zajímavou novinkou, to ale raději zatím nechám jako překvapení. Letos slavíte osmé narozeniny… co je pro vás na nich to nejdůležitější? Namíchali jste boží narozeninový tubus, přiznám se, že jsem ho nakoupila pro učitelky do školky na konci roku, a rozhodně potěšil každou z nich. Čím ještě slavíte?Martin: Velkou oslavou pro nás bylo letos spuštění Mixit klubu, který nabízí na bázi předplatného každý měsíc úplné novinky i dlouhodobě to nejlepší z dílny Mixit. Nosili jsme jej v hlavě několik let. Kdo vám vlastně tubus míchá i navrhuje jejich design?Tomáš: Design vždy ladíme s naším grafikem, kterému děkujeme za kreativitu od našich počátků. Samotné směsi pak vymýšlíme napříč firmou a týmy… (usmívá se) Dneska řídíte firmu, která funguje v Čechách, na Slovensku, v Polsku, ale daleké Kanadě. Bylo to v každé zemi stejné, nebo je fakt vidět rozdílný naturel, kterému musíte přizpůsobovat obchodní strategie i sortiment?
Martin: Slovensko po spuštění Česka přišlo tak nějak samo, expanze do Polska
i Kanady ale vyžadovala úplně jiný přístup, byli jsme doslova opět na začátku. Jak se mimochodem tátům od rodiny, vytíženým tak velkou společností, hledá čas na letní dovolenou? Tomáš: Během těch osmi let se podařilo dát dohromady natolik fungující tým
a skvělé kolegy, že již nemusíme být na značkách nutně oba. Párkrát za rok si tedy dovolenkově předáme stráže a kormidlo. (usmívá se) Díky moc!