i ve vlasech a péct s nimi bábovku trvá dvě hodiny. Přesto existuje minimálně šest dobrých důvodů, proč byste své děti i tak měli pouštět do kuchyně co nejčastěji!
Jemná motorika potřebuje trénovat od narození. A když jim dejme tomu kolem roku dáte do ruky nové nástroje (vařečky, prkénka nebo mísy), dostanete právě jejich zručnost zase o level výš. Jasně, budou vám brát všechno, co budete zrovna potřebovat, zdržovat vás tím, ožužlají kde co a se vším budou třískat. Ale vydržte.
2. Posilují sebedůvěru
a půl nebo dva, váží si toho, že jim dovolíte tak důležitou věc. Jejich sebedůvěra letí raketově vzhůru pokaždé, když mohou stát v kuchyni s vámi (na schůdcích
a jiných bezpečných vyvišovadlech). A jestli se jim povede u toho mouku celou rozsypat a zasněžit vám kuchyň ode dveří k oknu, budou nejspíš ještě slzet smíchy a celé pečení bude stát za dlouhé vyprávění babičkám. Pro vás jen malé doporučení: rozsypaná mouka naštve, ale rozkřiknout se znamená riziko, že dětem kuchyň a pomáhání znechutíte a sebedůvěru podupete. My jsme s Tinou domluvené. Včera jsme třeba pekly muffiny, sáček s práškem do pečiva roztrhla tak nešťastně, že uvnitř nic moc nezůstalo. Omluvila se, já řekla, že je to v pohodě, že to musíme jen uklidit. Došla jsem pro vysavač a ona vyluxovala. Nikdo není dokonalý a to, co děti „zkazí“ při pomáhání, nedělají naschvál. Učí se.
3. Trénují soběstačnost
4. Užívají si spolubytí
Upřímně: kolik je činností, při nichž opravdu vy s dětmi spolupracujete? Jistě, hrajete si spolu, kreslíte… Ale hry mají nějaká pravidla, nevedou k úplně přirozené spolupráci. U vaření, pečení, míchání a škrábání je to o domluvě, dělení povinností, je to o komunikaci, sdílení a u nás také o spoustě vyprávění. Co kdo z nás přes den dělal, co nás čeká o víkendu… A pravidelně, večer, se v kuchyni scházíme všichni tři a večeři v 90 % případů chystáme celá rodina. Je jasné, že pokud tatínek chodí z práce ve 20 h, je to u vás sci-fi, ale o víkendech? Pomáhat mámě je jedna věc. Pomáhat tátovi, úplně jiná. A vidět, že táta pomáhá mámě, to je další informace
o tom, jak fungují rodinné vztahy (každý dělá něco a někdy všichni všechno).
5. Ochutnají i to, co by normálně nechtěly
Tohle mě u společného vaření a pečení fascinuje. Klasický příklad zase včera večer u nás doma – než se nakrájela zelenina do salátu, v Tině během přípravy zmizela celá paprika. Když mi chystá zeleninu do polévky, schroupe dvě tři mrkve. Pokud děláme společně nové jídlo, nešťourá se v něm, ví, co do něj během vaření přišlo, ochutnávala během procesu… Nemá důvod váhat. Společné vaření a pečení je jedna z cest, jak děti odnaučit strachu z nových jídel, dostat do nich víc ovoce, zeleniny… Prostě jen hrajete hru: „Počkej, to jako sníš celou papriku? A co zbude na nás? To nejde, dej ji sem…!“ Dá? Nedá, protože je to hra a děti hry baví.
6. Znají hodnotu práce
Jsem přesvědčená, že dítě v předškolním věku dokáže nachystat snídani, prostřít, nalít pití celé rodině, namazat chleba, ukrojit si půlku jablka, samozřejmě si ovoce i zeleninu umýt, ale také vyklízet do určité míry myčku a být plnohodnotným pomocníkem. Počítám, že se vstupem do školy s Tinou začneme trénovat míchání u rozpálené plotny, a určitě znám rodiny, kde to zkoušeli ještě dřív. U nás, s plynovými hořáky, přece jen počkám. Ale vidím den za dnem, jak pouhá její přítomnost v kuchyni, fakt, že mám trpělivost, ukazuju, vysvětluju a nechávám ji kde co zkoušet… funguje. Bát se ostrých předmětů není relevantní, děti jsou opravdu šikovné: potřebují návod, důvěru a klidné vedení. Pokud si (nebo jim) v tomto směru nevěříte, poproste někoho jiného. Je to v pořádku, nemusíte umět
a předávat dětem všechno jen vy. Až bude mít Tina tak o rok větší sílu, v pohodě zvládne i ruční šlechač nebo mixér (zatím s tatínkem trénuje na akušroubováku, tam já si neškrtám!), a těším se, že tak někdy kolem osmého roku se u nás doma ozve: „Mami, dneska uvařím/upeču já, jo?“ Protože to vůbec není nereálné – už bude znát hodnotu práce, kterou obnáší každé jídlo. A bude vědět, jak na to. Jen přemýšlím, co to bude…????